Vrijblijvende huidanalyse?

Bel mij via 0181 - 624 521

Zonnetips

15 Zonnetips

 

Langdurige blootstelling aan zonnestralen verhoogt de kans op huidkanker. Het verbranden van de huid wordt niet veroorzaakt door de voelbare warmte van de zon, maar door de ultraviolette straling van de zon.

Naarmate de huid in het verleden meer aan ultraviolette straling is blootgesteld veroudert de menselijke huid sneller; de huid wordt dunner en er ontstaan rimpels door beschadiging van het dieper gelegen elastisch bindweefsel. Deze gevolgen zijn blijvend, de schade wordt opgeteld.

Bij kinderen tot 4 jaar is de kans op het verbranden van de huid extra groot, omdat de hoornlaag nog niet voldoende ontwikkeld is. Daarnaast is bij kinderen tot 16 jaar de natuurlijke bescherming tegen UV-straling nog niet volledig ontwikkeld. Goed smeren is voor deze leeftijdsgroep extra belangrijk.

De meeste tips zijn open deuren, maar als je je huid lang mooi wilt houden, is het toch verstandig je er aan te houden.

Ga niet te zuinig met zonnebrandcrème om. Gebruik ten minste 30 ml per keer. De meeste mensen gebruiken nog niet eens de helft. 

  1. Onthaar en scrub je benen voor het zonnen. Door het scrubben verwijder je de dode huidcellen en je nieuwe gave huid kan de zonnestralen nu maximaal opnemen. Je bruine kleur blijft langer behouden.
  2. Iedere huid is anders. Ga daarom in onderstaande tabel na welke factor jouw huid nodig heeft.
     
    Huidtype 1factor 30  
    Huidtype 2factor 15-20  
    Huidtype 3factor 10-15  
    Huidtype 4factor 5-10  
    Huidtype 5factor 4-6  
    Huidtype 6factor 4-6  
        
    Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtypefactor 30/50  
  3. Smeer je in, met de juiste zonnebrand, een half uur voordat je de zon in gaat. Op deze manier geef je je huid de gelegenheid de huid optimaal te beschermen.
  4. Wanneer je voor het eerst weer de zon in gaat, laat je huid dan eerst wennen aan de zon.
  5. Ga niet te zuinig met zonnebrandcrème om. De filters in de producten werken optimaal wanneer ten minste 30 ml per keer over het lichaam wordt uitgesmeerd. De meeste mensen gebruiken nog niet eens de helft. Let hier vooral op bij het gebruik van een spray.
  6. Smeer iedere twee uur of vaker wanneer je veel transpireert of na het zwemmen of afdrogen.
  7. Ga nooit onbeschermd de volle zon in tussen 12:00 en 15:00. De zonnekracht is dan op z’n sterkst.
  8. Smeer ook je huid in wanneer je daarover heen luchtige kleding draagt. UV-straling gaat hier doorheen.
  9. Bewolking en parasols laten UV-stralen door, het is dus belangrijk om ook dan je huid te beschermen.
  10. Draag een zonnebril met UV-filter. Het UV-filter beschermt de gevoelige huid rond je ogen.
  11. Draag een pet of een hoed als extra bescherming voor je voorhoofd en je neus. Voor de (kalende)heren beschermt het ook het hoofd en voorkomt het sneller uitvallen van haren.
  12. Naarmate je zonnebrand langer bewaart vermindert de werking. Bewaar zonnebrand daarom nooit langer dan twee jaar.
  13. Luister goed naar je lichaam; prikt je huid, voel je je niet prettig in de zon of heb je het gewoon te warm, zoek dan de schaduw op!
  14. Gebruik de UV Radar app van KWF Kankerbestrijding om te zien wat de zonnekracht is op dat moment. Hoe sterker de zonkracht, hoe meer UV-straling, hoe sneller je verbrandt. Met de volgende formules kun je uitrekenen hoe lang je onbeschermd in de zon kunt zitten:
  15.  
    Huidtype 1maximale tijd in de zon = 67 minuten/zonkracht
    Huidtype 2maximale tijd in de zon = 100 minuten/zonkracht
    Huidtype 3maximale tijd in de zon = 200 minuten/zonkracht
    Huidtype 4maximale tijd in de zon = 300 minuten/zonkracht
  16. Gebruik na het zonnen een aftersun product. Smeer je hele lichaam goed in en vergeet daarbij je gezicht niet. Dit helpt je huid te verkoelen en te herstellen. Door de zon droogt je huid iets uit. Een aftersun hydrateert je huid en helpt de vochtbalans van je huid weer op orde te brengen. Een bijkomend voordeel is dat je huid de kleur langer vast houdt.